OPTIMISMUL- o abilitate antrenată
|“Optimismul este o abilitate antrenată și nu o trăsătură înnăscută.” Astfel susține psihologul american Martin E. P. Seligman – fondatorul curentului de gandire care sustine teoriile psihologiei pozitive, în cartea sa „Learned Optimism”
După ce a făcut o serie de experimente pe animale, M. Seligman a constatat că există o deprindere numita „deprinderea neputintei” sau „neputinta invatata” – dacă o ființă este fortată sa indure stimuli durerosi sau neplacuti, devine incapabilă in viitor (sau nu mai dorește) să evite stimuli duri, cu toate ca ar putea face acest lucru cu usurinta – datorita faptului ca a invatat ca nu poate controla situatiile respective. Animalele supuse experimentului si care au invatat ca nu pot scapa socurilor la care au fost supuse, s-au resemnat, nemaincercand sa scape nici atunci cand li s-a oferit o cale de scapare – si au intrat in depresie clinica.
„Deprinderea neputintei” si starea psihica specifica este o stare proasta care se instaleaza cand copiii sau adulții generează credințe negative cu privire la cauzele obstacolelor pe care le intalnesc si lipsa puterii de a actiona asupra lor pentru a le indeparta.
Seligman sustine faptul ca atat adultii cat si copiii pesimisti pot antrena abilitatea opusa – OPTIMISMUL – pentru a fi mai sanatosi, mai fericiti si mai de succes.
Cum? In primul rand prin “rearanjarea” sistemului intern de explicatii si crearea unei istorii mai bune despre cauzele evenimentelor bune sau rele care li se intampla.
Invata-ti copilul sa fie optimist si sa comunice. Intra pe site pentru detalii:
De exemplu daca un copil are rezultate proaste la scoala sau la examene, nu este pentru ca este prost ci pentru ca nu s-a pregatit suficient – cauza nu este una interna, ci externa, care poate fi modificata.
Astfel realizam ca unul dintre rolurile majore ale educatiei ar trebui sa fie acela de a preda si a vorbi despre efectele comportamentelor pozitive si a caracterului asupra imprejurarilor.
Vezi programele speciale care vor ajuta copilul sa deprinda optimismul si comunicarea.
Mai tarziu, Seligman impreuna cu C. Peterson, publica „Character Strengths and Virtues: A handbook and Classifiction” unde mentioneaza faptul ca, dupa analiza unei serii de lucrari antice de referinta (Aristotel, Confucius, Upanishadele si pana la „Cartea cercetasului” sau”profilele Pokemon”), au sintetizat o lista de 25 de trasaturi de caracter universale care pot asigura succesul unui individ, si care nu au fost alese in relatie cu un anumit sistem sau estetica ci PRIN PRISMA BENEFICIULUI LOR PRACTIC.
Sunt enumerate:
- Trasaturile traditionale: curaj, spirit civic, justete, intelepciune, integritate.
- Cele emotionale: iubire, umor, motivatie, aprecierea frumusetii.
- Cele zilnice, de interrelatioare: inteligenta sociala (abilitatea de a recunoaste dinamica iterpersonala si de a te adapta rapid la diverse situatii sociale) bunatatea, gratitudinea
Seligman si ChristianPeterson definesc seturile de abilitati si puncte forte, demonstreaza caracterul maleabil al acestora si chestioneaza credinta intr-un caracter uman innascut si neschimbator.
Atunci cand programele educationale vor cultiva atat OPTIMISMUL cat si trasaturi de caracter forte, acestea vor putea garanta si trasa copiilor un drum ce va duce sigur spre o viata de succes, fericita, plina de inteles si implinitoare.